Ik heb een...

Reinigen van ruimten, vloeren en meubilair

Reinigen van ruimten, vloeren en meubilair
Voorbereiding
  • Doelgroep

    • Huishoudelijk assistenten
    • Alle medewerkers die zorghandelingen uitvoeren
  • Locatie

    • Verpleeghuis
    • Verzorgingshuizen
    • Woonzorgcentra
    • Kleinschalige woonvormen
    • Thuiszorg
    • Wijkzorg
    • Gehandicaptenzorg
  • Benodigde materialen

    • Reinigingsmiddel (standaard schoonmaakmiddel)
    • Microvezeldoek
    • Stofbindende doeken en moppen
    • Waarschuwingsbord "Natte vloer"
    • Zuur reinigingsmiddel

    Voor eisen materialen zie protocol Benodigde Materialen

Toepassing
  • Doel

    Het verwijderen van vuil om te voorkomen dat zich kunnen vermeerderen en worden verspreid.

  • Waarom

    In vuil krijgen de kans om zich te vermenigvuldigen.

    In de meeste situaties is voldoende om vuil en te verwijderen.

    Desinfectie is nodig wanneer bloed gespat is op de vloer of op meubilair. Dan is alleen reiniging niet voldoende. Zie hiervoor het protocol Wanneer is desinfectie van ruimten en verpleegmaterialen nodig?

  • Wanneer

    In dit protocol is aangegeven:

    • de uitvoering van de reiniging;
    • hoe vaak ruimten en meubilair gereinigd moeten worden.
Werkwijze
  • Algemeen

    • Volg de reinigingsinstructies zoals afgesproken binnen de instelling en gebruik de aanwezige reinigingsmiddelen.
    • Draag handschoenen bij contact met .
    • Reinig bij voorkeur “droog” met bijvoorbeeld stofbindende doeken en vloerwissers. Bij droge systemen wordt weinig of geen vocht gebruikt.
    • Gebruik zoveel mogelijk wegwerpmaterialen.
    • Gebruik per ruimte of appartement een schone sopdoek en schoon sop.
    • Maak onderscheid tussen reiniging van meubilair en sanitair.
    • Was sopdoeken, moppen en microvezeldoekjes na gebruik machinaal met een totaal wasmiddel bij tenminste 60°C. Hierdoor wordt ophoping van stof en vuil en uitgroei van zoveel mogelijk voorkomen.
    • Droog de materialen daarna in een wasdroger.
  • Droog reinigen (stofwissen, afstoffen, stofzuigen)

    • Houdt de ruimten stofvrij door droog te reinigen
    • Wis gladde vloeren met een stofwisser met een stofbindende doek.
    • Verwijder vlekken door er reinigingsmiddel op te sprayen en daarmee het vuil te verwijderen.
    • Stofzuig tapijt en andere zachte vloerbedekking, zodat ook diepliggend vuil wordt verwijderd.
    • Neem stof af van meubilair met een stofbindende doek.
  • Nat reinigen van vloeren

    • Wis het oppervlak voordat het nat gereinigd wordt.
    • Gebruik voor vloeren een twee-emmersysteem, voor een scheiding tussen schoon water (met reinigingsmiddel) en vuil water (spoelemmer)
    • Hang de pers voor uitpersen van de vuile mop boven de emmer met spoelwater
    • Let op: de vloer blijf nat en is korte tijd erg glad.
    • Plaats een waarschuwingsbord “natte vloer”.
    • Gebruik bij grote oppervlakken bij voorkeur een schrob/zuigmachine.
  • Nat reinigen van meubilair

    • Gebruik een sopdoek met reinigingsmiddel.
    • Vervang het sopwater bij zichtbare vervuiling.
    • Voordeel van een microvezeldoek; er is geen reinigingsmiddel of sopwater nodig.
  • Reinigen met microvezeldoekjes

    • Gebruik de microvezeldoekjes altijd zonder reinigingsmiddelen.
    • Maak de doekjes alleen klamvochtig onder de kraan.
    • Spoel de microvezeldoekjes tussentijds niet uit. Het vuil hecht zich aan de microvezeldoekjes en is alleen te verwijderen door een machinaal wasproces.
    • Was microvezeldoekjes na gebruik machinaal met een totaal wasmiddel bij tenminste 60°C. Gebruik geen wasverzachter.
    • Droog de doekjes en bewaar deze tot gebruik droog.
  • Reiniging van sanitair

    • “Schoon” sanitair = wastafels, tegels.
    • “Vuil” sanitair = binnenzijde toiletpot, toiletbril, ruimte en tegels naast/achter de toiletpot.
    • Gebruik aparte emmers en doeken voor “schoon” en “vuil” sanitair.
    • Gebruik een alkalisch reinigingsmiddelvoor dagelijkse reiniging.
    • Gebruik een zuur (ontkalkings)middel voor verwijderen van kalkaanslag.
  • Hoe vaak moeten ruimten en meubilair gereinigd worden?

    Ruimte / meubilairFrequentie van reinigen
    Bad

    na ieder gebruik huishoudelijk , met heet water naspoelen en drogen.

    bij cliënt met open wonden; na gebruik huishoudelijk en daarna . Zie het protocol van ruimten en verpleegmaterialen

    Bedden, rolstoelen, loophulpmiddelenZie protocol van ruimten en verpleegmaterialen
    Behandelruimten, gemeenschappelijke ruimten

    dagelijks de vloer droog wissen (bij gebruik van de ruimte).

    afval afvoeren, na gebruik van de ruimte.

    Kasten1x per 3 maanden nat huishoudelijk en daarna drogen
    Ruimten waar dagelijks cliënten verblijven

    dagelijks vloeren droog wissen.

    bij vlekken; vochtig afnemen of bijsprayen van vloeren. Dit is afhankelijk van de mate van zichtbare vervuiling.

    dagelijks afval afvoeren

    Sanitaire ruimten

    2x per dag het toilet .

    dagelijks de vloer nat .

    dagelijks afval afvoeren.

    toiletbril bij zichtbare verontreiniging met bloed . Zie het protocol van ruimten en verpleegmaterialen

    Stoelen

    2x per week stoffen.

    direct nat bij zichtbare verontreiniging met lichaamsvloeistoffen

    Tafels

    dagelijks nat en direct bij zichtbare verontreiniging.

    let ook op onderzijde van het tafelblad (met name daar waar cliënten de tafelrand vastpakken om de tafel naar zich toe te trekken).

    Vloeren

    dagelijks de vloer droog wissen (bij gebruik van de ruimte).

    sanitaire ruimte: dagelijks de vloer nat reinigen

  • Appartementen in het woonzorgcentrum of verzorgingshuis

    • De appartementen zijn strikt persoonlijke ruimtes, waarvan de reinigingsfrequentie wordt bepaald in overleg met de cliënt. Geadviseerd wordt om tenminste:
    • dagelijks het sanitair en de keuken te reinigen;
    • wekelijks het meubilair af te stoffen;
    • wekelijks de vloeren te stofzuigen of te wissen.
  • Thuiszorg / wijkzorg

    • Dit protocol is te gebruiken als richtlijn in de thuiszorg. Geadviseerd wordt om;
    • wekelijks het sanitair en keuken nat te reinigen;
    • wekelijks het meubilair te stoffen en de vloeren te stofzuigen.
Verantwoordelijkheden
  • Huishoudelijk assistent

    • voert reiniging uit in de benodigde situaties;
    • plaatst een waarschuwingsbord als vloeren nat zijnwaarschuwingsbord).
  • Werkgever

    • biedt de benodigde materialen aan;
    • zorgt voor mogelijkheid tot veilige opslag van reinigingsmiddelen.
Appendix
  • Definities

    • Micro-organismen

      Microscopisch kleine levensvormen, als bacteriën, virussen, schimmels en parasieten.

    • NEN

      Een standaard waarin alle Nederlandse Normen voor allerlei gebruiksvoorwerpen, maar ook voor processen worden vastgelegd. Voor bijna alles is wel een norm beschikbaar, van gebruiksvoorwerpen tot de bescherming van persoonsgegevens.

    • Disposable

      Materialen die na eenmalig gebruik weggegooid worden

    • Desinfecteren

      Het verminderen of doden van micro-organismen op of in materialen, op oppervlakken en op handen

    • Lichaamsvloeistoffen

      Bloed, feces, urine, wondvocht, pus, sputum, braaksel, etc.

    • Reinigen

      Het verwijderen van zichtbaar en onzichtbaar vuil. Voorkomt dat micro-organismen zich kunnen handhaven en vermeerderen en worden verspreid.

  • Literatuur

    Richtlijnen Werkgroep Infectie Preventie:

    Landelijke Centrum voor Hygiëne en Veiligheid:

Updategeschiedenis
Type Omschrijving Datum Details
Controle Controle bij publicatie 01 mei 2023